pondělí 14. listopadu 2011

Výročí

Vážení, dnes je to přesně 52 let ode dne kdy jsem se potil a dalšími pěti kolegy na židli před náčelníkem dopravky na Zbraslavi, Mikudou. Ostatní kandidáti se klepali venku. Náčelník byl znám svou tvrdostí k zkoušeným. Testy tenkrát nebyly a tak otázky zněly např. Základní povinosti řidiče, Směr a způsob jízdy , což byl vždy celý paragraf příslušného zákona  Člověk se nesměl moc zadrhávat. Ještě dnes pamatuji jak jsem začal odříkávat ty Základní povinosti a blížil jsem se k oknu v paměti, když mě náčelník zastavil a řekl ať pokračuje kamarád Jirka, který seděl vedle. Ten se moc nechytal a tak dostal příležitost 3. , 4. ,  5., 6. Moc toho ze sebe nevypravili. Jeden vůbec nic a tak byl okamžitě vykázán s tím, že si nemá z náčelníka se svými vědomostmi dělat legraci. Další otázka byl ten Směr a způsob jízdy. Začátek opět ode mne. Začal jsem stejně jako u první otázky, ale tuto jsem zvládal lépe. Asi v polovině paragrafu dostal slovo opět Jirka. Opět nic moc a tak byl odejít, stejně jako ti další. Jirkovi jsem způsob zkoušení řekl předem, což jsem věděl od kámoše,který vyletěl před pár dny, ale Jirka to asi nebral vážně. Pak se náčelník obrátil na mě a řekl : Co mám s tebou dělat? A podepsal mně tu kartičku. První oprávnění řídit bylo na světě. Pincek stál doma připravený a tak jsem hned týž den vyjel poprvé bez bázně, že mě někdo chytí.  Tenkrát nebyla na padesátky žádná motoškola. Člověk prostě přišel ve zkušební den (byl 1x  v týdnu) na dopravku , na stůl položil poplatek 10 Kčs, což byla v té době mzda za cca 3 hodiny práce člověka po vyučení, předstoupil před komisaře a buď uspěl nebo ne. Jeho věc. Počet pokusů se nikde neevidoval. Jen člověk přišel asi o tak 5-6 piv.... za jednu zkoušku.
A tady je ten zázrak z  líce i rubu:



Nic už z údajů na něm není 50 let pravda a tak nemusím nic začernit. Hned příští rok jsem dělal papíry na osobák a moto  a v 61 na náklaďáky, traktory. Tak že letos na jaře bylo výročí kulaté: ten na velké vozy mám 50 let.  Později přišly i autobusy a vše mám lékařsky potvrzeno dodnes....

Tento dokument jsem už neviděl dlouho. Až manželka začala dělat pořádek v papírech.....

Žádné komentáře: