pátek 15. srpna 2008

Blíží se výročí

V září, jestli se dožiji, mě čeká jedno hezké výročí. 9.9. 2008 to bude právě 50 let co jsem složil zkoušky na tehdejší zázrak techniky, JAWA 50 Pionýr. Tehdy se nedělaly žádné jízdy ,ale pouze proběhlo na tehdejším Dopravním inspektorátě Praha jih ve Zbraslavi, ústní přezkoušení z vyhlášky o silničním provozu. Mě zkoušel, jak si dodnes pamatuji, náčelník Mikuda(hodnost už nevím). Jako jediný jsem z pětice zkoušených přezkoušení udělal a ihned obdržel kartonovou kartičku, na které nebyla ani fotka, ale přes to byla cenná tím, že jako příloha k občanskému průkazu povolovala jízdu na silnici s vozidly do 50 ccm, a to 2 i 4 kolové(Cucciollo). Vyjímku měla 65 kubíková Saxonetta, což bylo motorové kolo o stálem převodu s jedním rychlostním stupněm a motorem umístěným v zadním kole. Toto kolo s motorem se dalo namontovat prakticky do každého velo rámu.




Toto není obrázek mé Saxky ale ilustrační foto z webu


Tu jsem v té době vlastnil. Moc jsem toho na ní ale nenajezdil. Předchozí majitel namontoval příliž tvrdý(kalený) klínek, který zajišťoval polohu setrvačníku (a zároveň rotoru zdroje energie) a vačky zapalování. Rotor se pravidelně povoloval a tak místo aby se ustřihl klínek, vyštípla se klika. Díly se sehnat nedaly a takové motoservisy jako dnes nebyly. Motorek se tedy odporoučel do věčných lovišť a já začal šetřit na Pionýra. Bylo mně 16 let a pár týdnů k tomu.

Žádné komentáře: